Z okazji obchodów 14 Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery pod hasłem:
ZŁAP ZA STERY DO SWOJEJ KARIERY
serdecznie zapraszamy do udziału
w spotkaniach on-line z doradcami zawodowymi szkół ponadpodstawowych, którzy przybliżą kierunki kształcenia w poszczególnych szkołach ponadpodstawowych i odpowiedzą na wszystkie pytania, poniżej harmonogram spotkań:
Realizacja doradztwa zawodowego na lekcjach wychowawczych:
Realizacja doradztwa zawodowego na lekcjach wychowawczych Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego. 2022-2023
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 20:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego. 2022-2023
poradnik dla rodziców 28.03.2022
Terminarz rekrutacji do szkół średnich:


” Zapraszamy na mini powtórki z JEDYNKĄ
-już od poniedziałku 24 stycznia na fanpage STREFA 1-ka”
Szanowni Państwo Rodzice uczniów klas 8,
Szanowni Uczniowie klas 8,
w imieniu swoim i organizatorów obchodów 13 Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery pod hasłem:
“Wyprawa na 3K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność” serdecznie zapraszam do udziału
w spotkaniach on–line z doradcami zawodowymi szkół ponadpodstawowych, według poniższego
harmonogramu:
Konsultacje on–line dla rodziców
i uczniów – informacje o kształceniu
w technikach, prezentacja oferty
edukacyjnej CKZiU w Jaworznie
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99mlz
Termin: 18.10.2021
godz. 16.00–17.00
CKZiU: Teresa Mulka–
Łuszcz
Konsultacje on–line dla rodziców
i uczniów – informacje o kształceniu
w liceum, prezentacja oferty II LO
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99m4k
Termin: 19.10.2021
godz. 15.00–16.00
II LO: Magdalena Paluch
Konsultacje on–line dla rodziców i
uczniów – informacje o kształceniu w
technikach i szkołach branżowych,
prezentacja oferty ZSP nr 2
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99m4b
Termin: 19.10.2021
godz. 15.00–17.00
ZSP 2: Joanna Banaczyk
Konsultacje on–line dla rodziców
i uczniów – informacje o kształceniu
w technikum i szkole branżowej,
prezentacja oferty ZSP 3
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99mnt
Termin: 19.10.2021
godz. 15.30–17.00
ZSP 3: Monika Lisiecka–Rech
Konsultacje on–line dla rodziców
i uczniów – informacje o kształceniu
w technikach, prezentacja oferty ZSP 4
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99mn4
Termin: 19.10.2021
godz. 15.00–17.00
ZSP 4: Anna Skrzydłowska
Konsultacje on–line dla rodziców
i uczniów – informacje o kształceniu
w zawodach
Link do spotkania:
https://tiny.pl/99gsj
Termin: 20.10.2021
godz. 15.30–17.00
CKZ: Monika Durczyńska
Harmonogram wydarzeń planowanych w ramach OTK dostępny jest pod linkiem:
https://tiny.pl/9rm9w
zaproszenie-OTK
Zakres obowiązków doradcy zawodowego: Zobacz tutaj
Nasza szkoła współpracuje z Jaworznickim Forum Doradztwa Zawodowego w Jaworznie
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III
- Poznanie siebie. Uczeń:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wynika dla niego i dla innych.
- Świat zawodów i rynek pracy. Uczeń:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. Uczeń:
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Uczeń:
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI
- Poznawanie własnych zasobów. Uczeń:
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
- Świat zawodów i rynek pracy. Uczeń:
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. Uczeń:
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Uczeń: 4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno- zawodowych;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VI-VIII
- Poznawanie własnych zasobów. Uczeń:
1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
- Świat zawodów i rynek pracy. Uczeń:
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 dokonuje autoprezentacji;
2.8 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. Uczeń:
3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Uczeń:
4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Informatory:
- ,,Kim zostanie moje dziecko” PORADNIK DLA RODZICÓW – Zobacz
- Informacje o zawodach – Mapa karier, Zawody rzemieślnicze
Filmy o zawodach:
- branża ekonomiczno- finansowa: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=M5HQ-QqNsEQ
- branża budownicza: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZzeXmqnbaF0
- branża fryzjersko- kosmetyczna: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pBj6CK2jnww
- branża włókienniczo- odzieżowa: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ha6eb4h-Dhc
- branża górniczo- hutnicza: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=egjoMd3f1pk
- branża turystyczna: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hYCEGtKIgGE
- branża elektryczno- elektroniczna- teleinformatyczna: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jkVZ_bHAL6o
- branża poligraficzno- drukarska: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=c2cyryAxjw4
- branża mechaniczna: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QeQIaXc-jGU
- branża gastronomiczna: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fi_vH-i_DXs
źródło: www.koweziu.edu.pl
Przydatne linki: