DOŚWIADCZENIE LOGOPEDYCZNE Z WODĄ
Podczas zajęć logopedycznych w klasach starszych pokusiliśmy się o przeprowadzenie
eksperymentu powiązanego z pojemnością płuc. W doświadczeniu wykorzystaliśmy
dwulitrową butelkę, miski, słomkę i oczywiście wodę.
O co w tym chodzi? Otóż na jednym wydechu trzeba się postarać wydmuchać z butelki całą
wodę. Zatem: głęboki wdech (nosem!) i wydech przez słomkę wprost do odwróconej i
umieszczonej w misce z wodą butelki. Wydaje się trudne, ale takie nie jest. Pojemność płuc
mamy zasadniczo większą niż 2 litry, efekt naszego eksperymentu zależał więc od głębokości
wdechu. Doświadczenie nie służyło wykonaniu pomiarów, lecz zostało potraktowane jako
ćwiczenie oddechowe.
Pomysł zrealizowano na potrzeby międzyszkolnego projektu "Życie w kropli wody".
WYŚCIGI KROPELEK
W ramach projektu; “Życie w kropli wody” tym razem urządziliśmy na logopedii wyścigi
kolorowych kropli. Zadaniem uczestników zabawy było przeprowadzenie kropli z początku
na koniec kartki, tak, by nie wypadła z toru na bok. Musieli tego dokonać tylko i wyłącznie
swoim oddechem. Oczywiście udało się!
WESOŁYCH ŚWIĄT
Uczestnicy zajęć logopedycznych wraz z logopedą życzą Państwu zdrowych, wesołych i pogodnych Świąt Wielkanocnych!
Z tej okazji przygotowaliśmy pisanki wykonane z wykorzystaniem pisaków do dmuchania. Zadanie było trudne i wymagało dużo wytrwałości, a przede wszystkim silnego wydechu:) Na szczęście wszyscy podołali!
SŁÓWKO NA DZIŚ
Uczestnicy zajęć logopedycznych przygotowali kartki z kalendarza na miesiąc marzec. Każdy
dzień miesiąca został opisany innym słowem – zgodnie z zasadą zabawy SŁÓWKO NA
DZIŚ. Zabawa polega na tym, że cały dzień ćwiczymy wymawianie jednego słowa – najlepiej
i najpiękniej, jak potrafimy. Wpisane przez uczniów wyrazy zawierają głoskę lub głoski,
które sprawiają im trudność. Dlaczego akurat marzec? Logopedzi lubią marzec, ponieważ
wtedy obchodzimy Europejski Dzień Logopedy.
Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć!
EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY
6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy. By go uczcić w naszej szkole
zorganizowano zajęcia dla uczniów klas młodszych – malowanie bąbelkami oraz
opowiedziano historyjkę "Miś Łakomczuszek", przy której było można poćwiczyć narządy
artykulacyjne. Odbył się także turniej gier dla klas młodszych. Uczniowie mogli zagrać w gry
logopedyczne oraz gry, które przygotowali ich rówieśnicy na jesienny konkurs logopedyczny.
Dla starszych, na korytarzach przygotowano "zadania do zerwania" – łamigłówki do
rozwiązania w wolnych chwilach. Szkolne obchody Europejskiego Dnia Logopedy były pełne
zabawy i radości. Przy tej okazji ogłoszono też kolejny konkurs, tym razem na Rebus
Logopedyczny.
Agnieszka Szyszka-Chruścik
Magdalena Tomasik
Z MIŁOŚCI DO LOGOPEDII…
Z okazji Walentynek na logopedii zrobiliśmy gimnastykujące buźki serduszka. Nasze serca
mają minki, które najchętniej ćwiczymy. Są ozdobą, ale też rodzajem przypominajki, na którą
się spojrzy i zaraz w głowie pojawia się myśl;Teraz powinnam/powinienem poćwiczyć buzię
i język – to bardzo ważne;
ŚNIEŻYNKI ROBIĄ MINKI
Nasypało nam Śnieżynek w gabinecie logopedycznym. I to takich Śnieżynek, co potrafią
ćwiczyć buzię i dotknąć językiem nosa. Pewnie nauczyły się od gimnastykujących
artykulatory dzieci:)
LOGOPEDYCZNE CHOINKI
Na logopedii choinki już ubrane i to za pomocą słomek:)
BAŁWANKI
Śniegu nasypało i na logopedii zawitały bałwanki. Mają oczy z papierowych węgielków lub
guzików, nosy z papierowych marchewek, papierowe szaliki i nakrycia głowy. Wszystkie te
elementy połączono za pomocą słomki tworząc wspaniałe bałwanki.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć.
LOGOPEDYCZNE MIKOŁAJE
Z okazji Mikołajek postanowiliśmy z uczniami zrobić na zajęciach Mikołaje logopedyczne.
Dlatego logopedyczne, ponieważ będą nam służyć do ćwiczeń oddechowych. Ich brody są tak
zwiewne, że mogą się poruszać pod wpływem kierowanego na nie podmuchu powietrza
(pamiętamy o wdechu nosem). Powstałe Mikołaje nadadzą się ponadto jako ozdoby, np. do
powieszenia na choince:)
“Dzień Kropki na logopedii”
Rok szkolny 2021/2022
LOGOPEDYCZNE INSPIRACJE PASECZKOWE
Podczas zajęć logopedycznych uczniowie wykonywali ciekawe pomoce dydaktyczne. Tym razem najważniejszym elementem prac były papierowe paseczki. Na paseczkach wpisywali wyrazy bądź wyrażenia z ćwiczonymi głoskami. Następnie paseczki zawijali pod zakładkę. W ten sposób powstały piękne kwiaty, słońca, łąki, zwierzęta i przedmioty. Jest to kolejny dowód na to, że wyobraźnia może być nieograniczona. Prace są naprawdę wspaniałe i aż korci, żeby odkrywać, co zapisano na płatku czy wąsiku. A wiadomo, że nic tak nie zachęca do ćwiczeń, jak własnoręcznie wykonane dzieło. Zwłaszcza, gdy jest ono tak ładne i kojarzy się z dobrą zabawą podczas jego powstawania.
Nawet kolorowy paseczek papieru, dobrze wykorzystany, może nieść wartość terapeutyczną…
Zapraszam do podziwiania:)
MALOWANIE BĄBELKAMI
Pogoda dopisała, więc wyszliśmy z gabinetu logopedycznego na zewnątrz. Trochę też ze względów praktycznych, ponieważ ostatnio sporo mogliśmy nabrudzić. Wszystko za sprawą zabawy logopedycznej. Uczniowie (zabezpieczeni fartuszkami) otrzymali kartki, kubeczki z zabarwioną wodą i słomki. Ich zadaniem było wydmuchać kolorowe kropelki i bąbelki na kartkę. Zatem dmuchali silnie, słabiej, krócej, dłużej – w zależności od fantazji i możliwości. Pamiętali przy tym o złotych zasadach: wdech nosem i słomka na środku warg. Arcydzieła, które powstały są jedyne w swoim rodzaju i niepowtarzalne, nie do skopiowania! Zabawa niezapomniana.
Zapraszam do obejrzenia galerii!
Logopedyczne akcenty patriotyczne
Dzień Flagi obchodzimy 2 maja. Został ustanowiony przez Sejm RP w 2004 r. w celu promowania szacunku do flagi oraz propagowanie wiedzy o symbolach narodowych. W tym dniu wywieszamy flagi na domach i instytucjach. Możemy też w świętować go na inne sposoby. Na logopedii w ramach ćwiczeń oddechowych uczniowie przenosili za pomocą słomki małe czerwone elementy tworząc flagę Polski.
Zapraszam do galerii prac.
Nawet na logopedii sprzątamy Ziemię!
Nasza planeta jest dla nas szczególnie ważna i koniecznie musimy o nią zadbać. Na zajęciach logopedycznych także zajęliśmy się tematem sprzątania Ziemi. Nie było to może realne przyczynienie się do zmniejszenia porozrzucanych odpadów, a raczej taka “przypominajka” do zakodowania w świadomości. Niemniej jednak zabawa podobała się uczestnikom zajęć i uznali ją za ważną. Uczniowie nie mieli większych trudności z segregacją odpadów, chociaż czasem musieli się nieco zastanowić, np. co z metalową puszką?
Poniżej kilka zdjęć do obejrzenia. Zapraszam!
Logopedyczne pisanki
Zbliżają się Święta Wielkanocne i z tej okazji na logopedii uczniowie wykonali pisanki. Jak to bywa na naszych zajęciach nie były one zbyt trwałe i niestety nie będą mogły znaleźć się w koszyczku. Zostały jednak uwiecznione na zdjęciach, do których obejrzenia serdecznie zapraszam!